Psychotrauma

Bijna de helft van alle kinderen en jongeren maakt wel eens een ingrijpende gebeurtenis mee. Bijvoorbeeld de dood van een familielid, een auto-ongeluk, een brand, (seksueel) geweld of een mishandeling. Als je een keer een ingrijpende gebeurtenis hebt meegemaakt, herstel je meestal zelf.

Posttraumatische stress-stoornis/ psychotrauma

Bij 16% van de kinderen en jongeren is dat niet zo. Dat komt omdat ze veel en vaak ingrijpende dingen hebben meegemaakt. Ook kan het zijn dat ze - dat wat ze hebben meegemaakt - niet goed hebben verwerkt.

Je kunt dus heel veel of vaak last hebben van bijvoorbeeld een nare ervaring in het ziekenhuis of van hele ingrijpende gebeurtenissen, zoals langdurig huiselijk geweld of misbruik. Er ontstaat dan een emotionele of psychische wond in je hart of in je brein.

Dit noemen we een posttraumatische stress-stoornis of een psychotrauma. Het kan iedereen overkomen.

Bij een posttraumatische stress-stoornis of psychotrauma voel je angst en spanning. Je beleeft de gebeurtenis steeds opnieuw of het kan zijn dat je je er niets van kunt herinneren. Ook je gedrag kan veranderen. Je wordt bijvoorbeeld sneller boos of je schaamt je voor wat er is gebeurd. Je kunt je ook vaak moeilijker concentreren, waardoor het op school niet goed gaat. Misschien ga je dingen vermijden die te maken hebben met wat er is gebeurd of je daaraan doen denken.

Traumatherapie

Als je last blijft houden van zulke ingrijpende gebeurtenissen, bieden we binnen de Mutsaersstichting behandeling. Samen met jou en je ouder(s)/ verzorger(s) gaan we kijken wat er is gebeurd en waar je last van hebt. Om het trauma te verwerken, kijken we wat je nodig hebt om er minder last van te hebben. Hierbij gebruiken we therapieën waarvan we weten dat die het beste werken. Bijvoorbeeld traumagerichte cognitieve gedragstherapie of EMDR (Eye Movement Desentisation & Reprocessing).

Als dit niet genoeg helpt of als de gebeurtenissen ook van invloed zijn op andere gezinsleden, bieden we aanvullende hulp. Denk hierbij aan gezinstherapie of lichaamsgerichte therapieën zoals boksen of creatieve therapie.

Intensieve traumatherapie

Intensieve traumatherapie kan ingezet worden als er in je leven heel veel ingrijpende gebeurtenissen zijn geweest of als eerdere traumabehandeling niet goed heeft geholpen. Met een team van behandelaren werken we samen om binnen twee weken in ieder geval zes van deze traumatische gebeurtenissen te verwerken. Tijdens deze intensieve traumatherapie wordt ook veel gesport en vinden er gezinsgesprekken plaats.

Als de klachten dan minder worden dan kan de reguliere traumabehandeling weer worden opgepakt.