Geschiedenis

Het Mutsaersoord begon als een herstellingsoord van de Nederlandse Katholieke Bond van Vervoerspersoneel, Sint Raphaël. Tussen 1928 en 1930 werd het gebouwd volgens het ontwerp van architect Jules Kayser.

Het hoofdgebouw van de R.K. Herstellingsoordvereniging Mgr. Mutsaers, vernoemd naar W.A.P.M. Mutsaers, bisschop van 's-Hertogenbosch en geestelijk adviseur van Sint Raphaël, bood voor de oorlog onderdak aan 45 volwassen patiënten.

Op het uitgestrekte bosrijke terrein bevond zich ook een kindertehuis, dat vanaf 1938 bekend stond als het Agnespaviljoen en plaats bood aan 60 à 70 kinderen. De zorg voor de patiënten lag tussen 1930 en 1982 in handen van de Zusters van de Heilige Vincentius. Na de oorlog werd een nieuw Agnespaviljoen gebouwd, opnieuw ontworpen door Jules Kayser en in 1958 officieel geopend. In de jaren zestig veranderde de patiëntenpopulatie en de hulpverlening werd professioneler. Daarom werd in 1971 de naam gewijzigd in de Stichting Mutsaersoord-Agnespaviljoen. In 1973 werd een medisch kleuterdagverblijf geïntroduceerd, dat in 1977 nieuwe paviljoens betrok. In 1975 opende de stichting ook een eigen school voor langdurig zieke kinderen, genaamd de Wijnbergschool.