Verscherpt toezicht IGJ opgeheven

In januari 2024 heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: Inspectie) de Mutsaersstichting in Venlo onder verscherpt toezicht gesteld. We hebben een verbeterplan gemaakt en zijn hard aan de slag gegaan met de nodige verbeteringen. In juli 2024 heeft de Inspectie een hertoets uitgevoerd.

Het nieuwe inspectierapport is binnen en de Inspectie trekt de conclusie dat we voldoende verbeteringen hebben doorgevoerd om het verscherpt toezicht op te heffen. Hoewel we beseffen dat we er als stichting nog niet zijn, is dit een mooie waardering voor alle inspanningen die we leveren om elke dag beter te worden.

We zijn trots op onze medewerkers die het beste uit zichzelf halen en streven naar hoge kwaliteit van zorg. De inspectie ziet over de gehele linie een stijgende lijn en beoordeelt ons op meerdere onderdelen voldoende of beter dan in januari. Medewerkers ervaren een veilige, prettige organisatiecultuur, durven zich uit te spreken en ervaren bestuur en directie als open en transparant.
Door het invoeren van multidisciplinaire teams, teamcoördinatoren en een psychiater per team, neemt de werkdruk af. Dat komt direct ten goede aan de kwaliteit van de zorg. Die wordt door de jongeren positief beoordeeld. Ook zijn we trots dat de inspectie het bestuur (o.a. op governance, medezeggenschap, en actuele financiële data) als voldoende beoordeelt.

Het is een mooie waardering voor alle inspanningen die we leveren om elke dag beter te worden.

Het rapport laat ook verbeterpunten zien, daarmee gaan we aan de slag. Voor crisisplaatsingen wordt actief gezocht naar oplossingen. Dit gaan we bespreken met de gemeenten en is onderdeel van het traject met de Taskforce. Mits het gefinancierd wordt, creëren we een aparte crisisafdeling, zodat crisisopnames het pedagogisch klimaat voor overige cliënten niet beïnvloeden. Het bewustzijn is er dat we vrijheidsbeperkende maatregelen alleen moeten inzetten met een wettelijke grondslag. In noodsituaties hebben we nog niet altijd een goed alternatief. Dit gaan we verbeteren. Tenslotte gaan we toewerken naar een eenduidige werkwijze in dossiervoering, risico-inventarisatie en de vertaalslag naar behandeling en begeleiding. We gaan samenwerken met ketenpartners en keuzes maken in ons aanbod.

Het pedagogisch klimaat in de groepen is flink verbeterd sinds het vorige inspectiebezoek. We hebben groepen opgedeeld waarbij rekening is gehouden met leeftijd en hulpvraag. Er is meer rust in de groepen en de bezetting is stabieler. Jongeren zijn tevreden over hun verblijf en vinden de benaderwijze prettig. We zetten alles op alles om deze lijn door te zetten. Door een oplossing te vinden voor de crisisopnames die nu nog zorgen voor onrust in de groepen, verbeteren we het behandelklimaat.

Als je vragen hebt, dan kun je mailen naar communicatie@mutsaersstichting.nl.

Raad van Bestuur
Harm Wijgergangs, voorzitter