• Nieuws

SCALA van start!

Het GROEI-traject is een uniek aanbod op maat dat zich kenmerkt door het drieluik: begeleiding, behandeling en onderwijs op één locatie. Binnen GROEI hebben wij veel schooluitvallers zonder perspectief terug naar school weten te bewegen. Inmiddels draait het GROEI-traject op meerdere locaties binnen het concern Mutsaersstichting.

Het proces om schooluitvallers terug te laten keren naar onderwijs verloopt goed, echter ligt er de uitdaging om jongeren zonder perspectief door te laten stromen naar betaalde arbeid. Jongeren die zijn uitgevallen krijgen vaak weinig kansen op de arbeidsmarkt, terwijl er momenteel werkgelegenheid genoeg is.

Hiervoor is SCALA opgericht.

SCALA biedt een veilige werk-/leeromgeving zodat jongeren, die uit het huidige systeem vallen, werkervaring en vaardigheden kunnen opdoen en competenties kunnen ontwikkelen, waarbij ze bijbehorende certificaten en opleidingen kunnen behalen. Allemaal met als doel dat zij zelfstandig de arbeidsmarkt kunnen betreden om deel te kunnen nemen aan de maatschappij.

De ambitie van SCALA is om de komende jaren verschillende professionele leer-werkbedrijven op te zetten in diverse regio’s, die kwetsbare jongeren vanaf 15 jaar mogelijkheden bieden om zich in een professionele setting op beschermde wijze te ontwikkelen. Deze organisaties worden enerzijds onder de vlag van SCALA opgericht. Anderzijds worden samenwerkingen met bestaande organisaties aangegaan en worden evenementen georganiseerd.

De eerste fysieke vestigingen van SCALA wordt Brasserie Root Foods in het Flexiforum in Kerkrade. Daarnaast bestaat er een samenwerking met TITAN Groep in Meerssen, een professionele partner in sloop- bouw en recycling. Hier hebben twee jongeren al een heftruckcertificaat behaald en zijn momenteel gestart met een stage. Daarnaast liggen er plannen voor een facilitair dienstencentrum + groenvoorziening, foodtruck (loempia en/of ijssalon) fietsonderhoud en productiewerk.